Ivar Aasen - Stålunderstellet på plass

Stålunderstellet til Ivar Aasen-plattformen ble løftet på plass onsdag 10. juni, og står nå klart til å kompletteres med plattformdekket som er under produksjon ved SMOE i Singapore. Produksjonsstart er planlagt til fjerde kvartal 2016.

Vi gratulerer Det norske med vellykket installasjon og er stolte av å kunne si at flere av våre konsulenter har vært involvert i planleggingen og utførelsen av denne operasjonen.

  Store dimensjoner; 137 meter, nettovekt på 8 900 tonn

Store dimensjoner; 137 meter, nettovekt på 8 900 tonn

Ivar Aasen-feltet ligger på Utsirahøyden i Nordsjøen og produksjonen er beregnet å nå toppen med rundt 75 000 fat oljeekvivalenter per dag (brutto). Feltet har en planlagt levetid på 20 år, og Det norske har en eierandel på 34,8 prosent i feltet.

Stålunderstellet ble løftet sakte ned til havbunnen på 112 meter av løftefartøyet Thialf. Olav Henriksen, direktør for prosjekter i Det norske, er stolt over at den første installasjonen nå er synlig ute på feltet.

  Det 137 meter høye stålunderstellet på 112 meters dyp

Det 137 meter høye stålunderstellet på 112 meters dyp

Totalt er understellet 137 meter høyt og har en nettovekt på 8,900 tonn. Snart starter forboringen med Maersk Interceptor. Neste år blir plattformdekket installert på toppen av understellet.

Se en timelapsevideo av operasjonen HER.

Les mer på Det norske sine sider HER.

Fra Statoil til Statnett

Hilde Gunn Øines vokste opp i Bodø, men flyttet til Oslo da hun var 20 år gammel for å studere. Som liten drømte hun om å bli veterinær.

– Jeg ville hjelpe folk eller dyr, tror jeg var tanken. 

Men da hennes store helt, søskenbarnet Margit, ble bibliotekar var veien allerede staket ut. I hvert fall for en stund. Hun tok bibliotekarutdanning på Statens Informasjons- og Bibliotekshøgskole i 1996 og begynte som bibliotekar på Barne- og ungdomsbiblioteket i Stavanger.

Deretter gikk veien videre innom Bodø Bibliotek, Eniro Norge, Aftenposten Multimedia, Schibsted Søk, Edda Media og i 2010 begynte hun i NRK med katalogiseringer av fjernsynsprogrammer. Det var da det hele skulle endre seg.  Etter ni måneder i NRK ble hun kontaktet av Peder Wandem i Centerpoint som presenterte henne for en yrkesvei hun ikke ante eksisterte for en bibliotekar. Peder hadde funnet Hilde Gunn på Linkedin da han søkte etter kandidater til et oppdrag som Document Manager i Statoil.

– Veldig overraskende og morsomt! Og lønnen jeg ble presentert for var noe annet enn en bibliotekarlønn. 

Hilde Gunn tok oppdraget og har nå jobbet fire år i Statoil, noe som har vært både utfordrende, lærerikt og gøy. 

– Det var utrolig krevende i starten! En helt ny verden for meg. 

Hun hadde aldri jobbet i olje- og energibransjen, aldri jobbet i prosjekt, og aldri jobbet med elektronisk dokumenthåndtering. Det var mye å sette seg inn i.

– Jeg har lært meg en helt ny verden, og et helt nytt samhandlingsverktøy - eRoom - som jeg kommer til å jobbe videre med i min nye jobb. Jeg har også blitt kjent med mange bra folk, og noen har blitt venner som jeg kommer til å holde kontakten med framover.

Etter fire år som konsulent i Statoil dukket en ny mulighet opp. En tidligere kollega tipset henne om at Statnett søkte etter en eRoom-rådgiver. Hilde Gunn søkte og fikk jobben. 

-Stillingsutlysningen var nesten komisk å lese, for de spurte etter noen med akkurat mine kvalifikasjoner og erfaring. 

I den nye jobben skal hun jobbe med mye av det samme som hun har gjort i Statoil, men på et mer overordnet nivå. Hilde Gunn stortrivdes som konsulent i Centerpoint og Statoil, men sikkerheten rundt en fast jobb er attraktiv. 

– Centerpoint har alltid vært en ryddig og etterrettelig arbeidsgiver for meg som konsulent, men det blir trygt og godt for meg å gå over i fast jobb. Alt er takket være Centerpoint!

Ny ansatt i administrasjonen!

Vi er så heldige å ha fått en ny ansatt i administrasjonen i Centerpoint. Anne-Mari Haugen heter hun og er vår nye regnskapsmedarbeider. Hun har vært hos oss i en måned allerede og hun er allerede godt i gang. Vi er glade for å ha henne med på laget.

Hun har utdannelse innen økonomi og administrasjon med fordypning i samfunnsøkonomi og har tidligere erfaring innen hotell- og servicebransjen, samt omsorgsarbeid.

Centerpoints beredskapsplan

Som en del av Centerpoints beredskapsplan kan Centerpoint alltid nåes på eget nødnummer 24/7.  Dette nummeret er +47 47 63 19 81 og kan benyttes av alle konsulenter, uansett hvor i verden de befinner seg. Sammen med kundene våre har vi etablert rutiner for krisehåndtering utifra det behovet som er på de forskjellige lokasjoner og i de land hvor vi er til stede.

I tillegg oppfordrer også Centerpoint alle til å bruke Sjømannskirkens APP “Nødnummer» som gir tilgang til alle lokale nødnummer overalt i verden.

Centerpoint registrerer alltid nærmeste pårørende til våre konsulenter, og i en krisesituasjon samarbeider vi med Politiet, Utenriksdepartementet, Arbeidstilsynet og Sjømannskirken i tillegg til eventuelle lokale myndigheter ved behov.

Ved en krise etablerer vi umiddelbart en krisehåndteringsgruppe og gjennomfører de aktivitetene som er etablert i den relevante krisehåndteringsplan for det aktuelle prosjektet. Dette er typiske oppgaver som å varsle myndigheter og pårørende, sikre de ansatte sammen med kunden, samarbeidspartnere og myndigheter, normalisere situasjonen (få konsulenten hjem eller på sykehus etter behov), bidra med praktiske utfordringer for konsulentene og familien underveis og sørge for relevant oppfølging i etterkant.

Centerpoint er på Gasellelisten 2014!

Hvert år presenterer Dagens Næringsliv bedrifter som oppfyller definerte vekstkriterier i Gasellelistene. Centerpoint er i 2014 på Gasellelisten for fjerde gang etter sterk vekst fra 2010 til 2013.

En gasellebedrift må ha:

  • levert godkjente regnskaper.
  • minst doblet omsetning over fire år
  • omsetning på over én million kroner første år.
  • positivt samlet driftsresultat
  • unngått negativ vekst
  • vært aksjeselskap

Med dyktige konsulenter og spennende kunder fortsetter vi å vokse i tiden som kommer!

Hva gjør Centerpoint i Singapore?

Mange norske bedrifter har ansatte og konsulenter i Singapore, hvor det totalt bor over 2000 nordmenn. Et stort antall av disse har en tilknytning til offshorebransjen fordi flere av oljeplattformene som står på norsk sokkel er bygget i Singapore eller andre steder i Asia. For å sikre at kvaliteten blir i henhold til norsk regelverk (NORSOK), og for å sikre at leveransene blir levert i henhold til plan, trenger man tekniske spesialister for å følge opp det som bygges på asiatiske verft. Det er her Centerpoint kommer inn som en samarbeidspartner for oljeselskaper og operatører på norsk sokkel.

skyline.jpg

Vi bidrar med tekniske eksperter som kan NORSOK og sikrer at prosjektene går som planlagt, samtidig som vi sørger for følgende:

  • Arbeidstillatelse, skatt og all nødvendig myndighetskontakt tas hånd om, slik at alt blir gjort i henhold til gjeldende lover og regler i det enkelte land
  • Konsulenter og deres familier får etablert seg med bolig, skole, personlig nettverk, bank, etc
  • Vi har sosiale tilstelninger og personlig oppfølging av alle som har behov for det

Mye er nytt når man drar til et nytt land for første gang og da er det bra med en etablert, norsk partner som kan bidra med alt man trenger av informasjon og nyttige tips, i tillegg til å kunne bidra med alt det praktiske. Vi bidrar også med nye prosjekter for de som ønsker å bli i Asia etter de er ferdige med det første prosjektet de ble sendt ned for.

Centerpoint Technical Consultants Pte Ltd holder til på One Raffles Place i Singapore og ledes av Managing Director Mads Julo.

Les mer på www.centerpoint.sg

Har du en bra CV?

Når du jobber som konsulent er det viktig å ha en god CV. I de fleste tilfeller er CV’en din det første kunden ser. Den bør være oversiktlig og utfyllende med detaljerte beskrivelser av prosjekter og tidligere arbeidsforhold. En dårlig CV kan ødelegge sjansene for et intervju. Her er noen tips til hvordan man lager en god CV:

istock_000004581445medium.jpg
  • CV’en din bør behandles som et levende dokument som oppdateres jevnlig slik at den er klar til å sendes inn ved en eventuell profilering.
  • Tilpass CV’en ved å trekke frem og legge vekt på kompetanse som er relevant til prosjektet du søker på.
  • Ofte blir CV’en vurdert av innkjøpere som ikke nødvendigvis er eksperter på fagområdet selv. Sørg for å ha med de riktige nøkkelordene i CV’en din og prøv å bruk samme terminologi som i stillingsbeskrivelsen.
  • En oppdragsgiver som leier en konsulent ønsker helst at man skal kunne tre rett inn i prosjektet uten mye opplæring. Derfor er det viktig at du lager gode beskrivelser av alle prosjekter du har gjort, slik at du kan bruke de som passer best til det aktuelle oppdraget.
  • Referansepersoner kan fortelle noe om kompetansen din og hvordan du er å jobbe sammen med. Sørg for å ha minst to gode referanser tilgjengelig.
  • Bruk et ryddig oppsett uten skrive- og formateringsfeil.
  • Få med alt av utdanning, kurs og sertifiseringer.

Hvis du trenger hjelp med CV’en din er det bare å ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne.